Thursday, August 20, 2015

TNIDB sanctions Rs 5 cr to prepare DPR for implementing BRTS in Chennai

Five corridors identified for DPR
C Shivakumar
Chennai:
Commuting by bus across Chennai could now be faster without any traffic jams as state transport department is set to prepare a detailed project report for implementing Bus Rapid Transit System in five corridors.
It is learnt that Tamil Nadu Infrastructure Development Board (TNIDB) has sanctioned an amount of Rs 5 crore to the transport department to prepare a detailed project report in five corridors.
Initially the proposal was to have six corridors. They are Saidapet to Siruseri, Airport to Tambaram with possible extension upto Mahindra City (GST Road), Thoraipakkam to Chrompet (Pallikaranai 100 Feet Road), Koyambedu to Ambattur, Koyambedu to Poonamallee and Koyambedu to Madhavaram.
It is learnt that a high powered committee during a meeting held recently has proposed to drop BRTS corridor from Saidapet to Siruseri (24.8km) from the detailed project report (DPR). This was decided since the third corridor of Chennai Metro Rail’s Second Phase from Madhavaram to Siruseri also falls along the stretch. “Since the Corridor III provides north-south connectivity from Madhavaram to Siruseri, it was decided to drop the BRTS corridor from Saidapet to Siruseri from the presentation of DPR study,” said a source.

Institute for Transportation and Development Policy technical director Christopher Kost, however, opposed the dropping of Saidapet to Siruseri stretch from the DPR stating that the implementation of Metro would take long time. “We have to create space for public transport or else the stretch would be crowded by private vehicles. The cost of Metro is much larger than BRTS,” he said. 
Interestingly, experts believe that BRTS could help increase in the mode share of public transport in the state from the present 27 per cent to 40 per cent. But the success of BRTS is also being questioned as the Delhi model failed and the Delhi government has scrapped BRTS.
Kost says that the issue with Delhi is that it was not implemented properly. They did not design the road intersections properly as such the buses could not move easily. Even the project was not implemented properly resulting in its failure,” said Kost.
We will be taking care of this issue before implementing the project. All the road intersection would be re-designed,” he said.
Interestingly, a feasibility report submitted to the government by Institute for Transportation and Development Policy has suggested a total of 88 km dedicated bus lanes in two phases based on Bogota and Ahmedabad model. It is believed that the bus lanes are essential since they reduce conflict with slow moving vehicles, turning vehicles and parked vehicles besides reducing drivers’ fatigue.

Chennai Corridors with Highest Demand

Corridor                 Passengers per hour per direction

Anna Salai (Metro)                       14,400

GST Road                              10,200

Sadar Patel Road                         8,600

Ambattur-Tirumanagalam                  8,100

Old Mahabalipuram Road                 7,600

Poonamalee High Rd. (Metro)             7,500

Jawaharlal Nehru Rd. (Metro)             7,200

No comments:

Post a Comment