Thursday, April 28, 2016

The math of Kirana shops or Petti kadai


Chennai:
It is a usually busy day for Vijay Kumar, owner of a kirana shop located in a crowded neighbourhood in Nerkundram, as customers flock to the shop to buy their daily provisions.

The temperature is hovering around 40 degree celsius and the shop lacks air conditioner. His customers have just a small roof to cover themselves from the sun as they demand their usual provisions.

“I earn nearly Rs 4,000 a day,” says Kumar, wiping out the sweat from his face as his wife looks on.  

“Business has been difficult, the margins we get is measly but then the hard work which I and my wife put together is keeping us alive in the competition,” says Kumar when asked about the success of his shop..

Interestingly, the locality has many kirana shops or petti kadai in the vicinity but it is Kumar’s shop which has been attracting the crowd.

The ubiquitous shop provides adequate merchandise mix, which includes snacks, cold drinks, paste rice, vegetable and other goods. The merchandise mix is also localised, especially with regard to food and edible products.

He never differentiates between the customers be it a rag picker or a man from upper middle class. “There has been time when my customers won’t have money to pay for the goods they buy. I ask them to pay it next time. This results in building personal relation with my customers,” says Kumar while revealing his business model.

Usually, I lose around Rs 50 to Rs 100 as some of the money never comes back but then it also help woo the customers, he says.

Talking about the margins, he says that usually a biscuit fetches him Rs 8 paisa or a 1kg of rice Rs 2. For cool drinks like Pepsi and Fanta, he makes Rs 15 of the Rs 100 worth of drink he sells.

“The profit is not that much. On a month I earn Rs 1 lakh or 1.25 lakh,” says Kumar. Interestingly, grocery shop like Kumar’s are the part of Tamil Nadu market since 18th century. Every street or lane in Tamilnadu will have at least two or three Grocery shops and every one of them will be successful as they have their own market to make profits.

Usually, the grocery shop owners are known for their relationship skill with all the customers they handle. It can also be interpreted that a customer who purchase products from a specific shop is tend to have a comfort zone with vendor. This is the reason for their success. 

Interestingly, organised retail is putting some kind of pressure on the kirana store model. Organised retail shops are able to sell the products at cheaper rates and many of them dole out offers. “We can’t afford that,” he says. Even the customer can make a choice after inspecting various products put on display. 

But then Kirana shops offer an advantage as they are very near to home. During the floods in Chennai, these shops have been the lifeline for Chennai supplying food items and water. 
The current estimated value of the Indian retail sector is about $500 billion and is pegged to reach $1.3 trillion by 2020. The penetration level of modern retail (currently 5%) will 
increase six-fold from the $27 billion to $220 billion in 2020. But then no one has a clear figure about the unorganised retail shops like that of Kumar’s which cater to majority of Indian population.

“We have been surviving the onslaught of provision stores or shopping malls. At times, I want to close it. But then we don’t have any other option,” says Kumar. Interestingly, a nearby Kirana store closed due to lack of patronage. “The margin is very less to survive,” he says.

Box:
The profit margin of Petti Kadai


Goods            Cost                           profit
1. Biscuits       Rs 10                        8 paise
2. Rice            Rs 40                        Rs 2
3. Sugar          Rs 48                        Rs 3
4. Soap           Rs 15                        30 paise
5. Coffee         Rs 10 sachet           28 paise
6. Egg             Rs 4.50                   50 paise
7. Pepsi          Rs 100 (big bottle)   Rs 15
8. Ice Cream   Rs 20                      Rs 3
9. Tomato        Rs 25                     Rs 5
10. Milk           Rs 22                     Rs 2

1 comment: