Saturday, September 26, 2015

Ponneri to emerge as CBIC’s engine of growth

Chennai:
Ponneri Smart City could emerge as engine of growth for Chennai Bangalore Industrial Corridor as it is being developed by Japanese Investment Cooperation Agency in an area which is largest when compared to three other cities being developed along CBIC.

Ponneri node is being developed in an area of 21,966 acres of land while Tumkur is being developed in 13,293 acres and Krishnapatnam in 12,274 acres of land.

Interestingly, even the size of investment in developing Ponneri Smart city along CBIC is worth Rs 32,713 crore which is huge when compared with Tumkur (13,716 crore), Krishnapatnam (18,548 crore).

As JICA has predicted that Ponneri Smart City would cater to a workforce of 8.8 lakh, it would be interesting to note that the master plan has taken into account the external connectivity being planned for swift movement of workers and goods.

The master plan has taken into account the widening of Northern Port access Road (linking Ennore Port to Tacchur) to six lanes besides the 62km Outer Ring Road (Vandalur to Minjur) and 129 km Chennai Peripheral Ring Road (Mamallapuram to Ennore).

Interestingly, the rail link from Avadi to Guduvancherry via Sriperumbudur and Oragadam to be built at an estimated cost of Rs 1,295 crore is also on the master plan besides the Chennai Port-Maduravoyal elevated road to boost the connectivity of Ponneri.

Interestingly, the Nemelli and Perur desalination plants are also being taken into account to provide adequate water supply to the smart city.

There are also plans to enhance the capacity of Kamarajar Port in Ennore. This include development of container terminal as well as additional multi-cargo terminal development at a cost of 1,410 crore and they are under construction. 

Of the 32,000 crore required to develop Ponneri smart City, it is believed that a 41 per cent of total funds (Rs 13,509) will be spent on land acquisition. Ther remaining 19 per cent (Rs 6,175 crore) will be spent on water and effluent treatment, 17 per cent (Rs 5,633 crore) will be spent on land development and nine per cent (Rs 2,933 crore) will be spent on creating power infrastructure).

Interestingly, Tamil Nadu would have to develop a Special purpose vehicle like it is doing for developing its 12 smart cities. This SPV will come under the state nodal agency (Tamil Nadu Industrial Development Corporation). The SPV will constitute of National Industrial Corridor development Authority (NICDA), which would be an apex authority of CBIC development, and would directly come under PMO, TIDCO, a chief executive officer, state goernment owned public sector units, Chennai, Ennore and Katpulli Ports and private sector developers or co-developers.

No comments:

Post a Comment